Känner du dig stressad och slutkörd? Vardagsstressen knäcker allt fler. Att hitta en balans i tillvaron är inte alltid så lätt…. Men med en sund kost, träning och kosttillskott kan du minska stressen och må bättre.

3486-klocka

LIVSSTIL OCH MOTION:

– Prioritera alltid nattsömnen. Binjurarna producerar det mesta kortisolet de sista 2 -3 timmarna av nattsömnen. Kortisolet hjälper dig att tåla stress, vara pigg, frisk, skärpt, stark och lugn.

– Relationsstress är allvarligare än stress i form av exempelvis tidsbrist, eftersom den kan pågå dygnet runt och under långa perioder. Ju ärligare du kan uttryck dig, desto större chanser till bättre relationer

– Ta tio minuter i stillhet för dig själv på morgonen innan dagen börjar på riktigt. Fundera på vad som verkligen är viktigt idag och ta med det i din planering. Fundera på ett par saker du är tacksam över i ditt liv. Lyft fram det positiva och ägna mindre energi åt det som kan tänkas vara negativt.

– Sträva efter att göra en sak i taget. Det gör dig lugnare, gladare och dessutom mer effektiv!

– Räkna alltid in marginaler i din kalender. Livet blir aldrig riktigt som vi tänkt oss och marginalerna räddar dig från onödig stress när det uppstår en oväntad förändring.

– Ge kroppen sitt dagliga behov av fysisk aktivitet, gärna utomhus. Kroppen är skapt för mycket fysisk rörelse. Motion gör dig tåligare både fysiskt och psykiskt och minskar upplagrad stress i kroppen. Tänk minst 30 min fysisk aktivitet per dag.

KOST OCH NÄRING:

– Är du stressad är det extra viktigt att du planerar din mat och äter regelbundet, eftersom det är vanligt att just matvanorna blir lidande, vilket då leder till ännu högre stress.

– Planera och förbered dina måltider senast dagen innan. Vill du öka chanserna att lyckas och dessutom spara tid och pengar – gör veckomatsedel och handla hem allt du behöver en gång per vecka. Gör matlådor, storkok av ex. grytor och soppor.

– Laga maten själv av grönsaker, rotfrukter, fågel, ägg, nötkött, vilt eller lamm. Lägg till frön, nötter, avokado, bär och eventuella baljväxter.

– Bra fett är kallpressad olivolja och kokosolja.

– Var sparsam med mejeriprodukter

– Undvik livsmedel som stressar kroppen som alkohol, socker, gluten och processad mat.

– Vill du öka din energi och minska sötsuget är dagliga gröna drinkar perfekt! En drink på vatten, gröna blad, gurka, morot, lime, ingefära, spirulina och chili kan ge en riktig energiboost.

Kosttillskott_-_ProLife_jpg_0_0_100_100_736_491_100

– Välj en smoothie på nötmjölk (ex. mandel eller cashew) och bär vid sötsug (se till att alltid ha frusna bär hemma (mango, hallon, jordgubbar, blåbär…)

KOST OCH NÄRINGSTILLSKOTT:

299682

Långvarig stress kan leda till brist av olika näringsämnen – vilket i sin tur kan ge bristsymptom som oro, ökad stresskänslighet, koncentrationsproblem, nedsatt immunförsvar, trötthet och hormonella obalanser.

Magnesium är ett väldigt viktigt mineral i kroppen och dessvärre är magnesiumbrist vanligt förekommande. Magnesium finns i våra celler och ingår i ett hundratal av dina enzymer. Magnesium ger energi och vitalitet till kroppen. Magnesium behövs för att tillverka må-bra hormonet serotonin vilket verkar lugnande för kroppen, och behövs för det parasympatiska nervsystemet.

Magnesium förbrukas vid stress, och magnesiumbrist kan förekomma vid trötthet och depressioner.

LIVSMEDEL MED MAGNESIUM

Finns en mindre mängd i alla baslivsmedel. Större mängd i sojabönor, övriga bönor, vetegroddar, vetekli, bovete, nötter och frön, Chiafrön, paranötter, sötmandel, sesamfrö, solrosfrö, pumpafrö och brännässlor.

​Finns även i kakao, mörk choklad, övriga baljväxter, fisk, kött, gröna grönsaker, spenat, grönkål, spannmål, havssalt och mineralsalt.

BRA FÖR:

Magnesium är viktig för benstommen, skelettet och tänderna (särskilt den hårda emaljen) och omsättningen av kalcium är beroende av magnesium. Magnesium är involverade i över 300 metaboliska reaktioner, är inblandad i produktionen av de flesta av dina enzymer och medverkar även i proteinsyntesen se proteiner. Magnesium behövs för hjärtat, musklernas och cellernas funktion. Behövs för bildandet av DNA och RNA. Är även bra för nervfunktionaliteten, leverns funktion, immunförsvaret, hormonsystemet och matsmältningen och anses motverka cancer.

Magnesium är en antioxidant.

Ca 60 % av kroppens magnesium finns i skelettet och tänderna,

ca 40 % i musklerna och cellerna,

ca 1 % i blodet!

SYMPTOM VID BRIST PÅ MAGNESIUM:

Symtom på brist av magnesium kan vara: benskörhet, huvudvärk (migrän), muskelsvaghet, kramper, matsmältningsproblem, hämmad tillväxt, nervproblem, ångest, depression, beteendestörningar, störningar i hjärtfunktionen, hjärtklappning, njurproblem, sömnproblem (som att vakna för ofta och för tidigt), trötthet, irritation, kramp i benen, stickningar, domningar, tics, migrän/huvudvärk, minnesproblem, astma, förstoppning m.m.

​Brister är även kopplade till det metabola syndromet: högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, höga värden av det onda LDL-kolesterolet, diabetes och övervikt genom störd insulinkänslighet, se insulin.

​Därtill ökar risken för inflammationer och cancer vid brist på magnesium.

Vid brist finns även kopplingar till ett flertal övriga sjukdomar: PMS, ADD/ADHD, Autism, Alzheimers, Parkinson, Fibromyalgi, Ätstörningar som Bulimi och Anorexi, Tarmsjukdomar som IBS, Crohns sjukdom och Ulcerös kolit, Njursten, Sköldkörtelproblem

D-VITAMIN:

Vad är D-vitamin?

D-vitamin bildas i huden när solen lyser på oss. Problemet i Sverige är att solen bara är stark nog mitt på dagen under sommarmånaderna.

Med maten får vi ytterst lite D-vitamin jämförelsevis. Resultat: många svenskar (kanske de flesta) har brist på D-vitamin. Särskilt under vintern och våren. Mörkhyade och de som undviker solen drabbas värst.

D-vitamin är unikt bland vitaminerna. Det är ett steroidhormon, som våra könshormoner testosteron och östrogen. D-vitaminet påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Potentiellt kan det därför påverka hälsan på mängder av sätt.

En brist, vanligt hos svenskar i allmänhet, kan alltså teoretiskt ge nästan vilka sjukdomar som helst.

Allt mer forskning talar för att D-vitaminbrist har en roll i mängder av sjukdomar. Infektionssjukdomar, vinter- och vårdepressioner, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi, övervikt… listan på sjukdomar där ett samband misstänks är lång.

Att få upp kroppens nivåer till den normala för personer som regelbundet får stark sol på sig är därför smart. Det kan förebygga flera sjukdomar och kända faror finns inte för friska.

Magnesium och D-vitamin är bara två exempel på kosttillskott som jag själv väljer att äta dagligen. Även Omega 3 (Arctic sea från Forever living) samt Calcium, probiotika från Forever living hör till mina dagliga tillskott.

376-E_ForeverArcticSea-2013
206_ForeverCalcium-2013
222-SE_ForeverActiveProbiotics-2013

Varje dag, 1/2 dl innan frukost, dricker jag dessutom Aloe vera gel, eftersom saponinerna i aloevera renar tarmen. Slagg och plack i tarmen kan annars lätt bilda tarmfickor med infektioner som följd och även en stor belastning på andra organ. Du blir inte bara vad du äter, du blir vad kroppen kan ta åt sig, och då är en ren tarm med bra upptagningsförmåga grunden. I vår tarm sitter också 70% av immunförsvaret som balanseras upp. 90% av näringsupptaget sker i tarmen.

GelGruppbild-2013