untitled

Att leva sunt kan ibland vara svårt att definiera. Vad är sunt för dig? Vad är sunt för mig? För mig handlar hälsa om en bra balans i tillvaron. Balans mellan aktivitet och vila, träning och återhämtning, äta nyttigt, unna mig det som är mindre hälsosamt ibland och framför allt att han roligt. Ett gott skratt förlänger livet är möjligen ett slitet uttryck men det håller ändå i längden om du frågar mig.

För en gång skull kommer jag släppa träning som ämne och istället ägna en stunds eftertanke till kost/mat/krubb eller vad du ni vill kalla allt det som vi stoppar i oss under en livstid. Jag är mån om att äta sådant som jag mår bra av, det här jag lärt efter många års testande och funderade på vilket typ av kost som min kropp gillar som bränsle. Jag vet idag att mejeriprodukter, gluten, kött och pasta inte är det bästa för mig. Åratal med svullen och orolig mage, utslag och allmänt obehag är som bortblåsta nu när jag lärt mig vad som är bäst för mig. Men måste det ta år att ta reda på det? Naturligtvis inte! Just därför kommer jag att starta ett nytt koncept för att hjälpa min omgivning till en bättre hälsa, både via träning som kost.

tomatsoppa

Nu startar jag i ett första steg en grupp som kallar ”Ny start” som kommer att ha fokus på detox eller med andra ord på att ge din kropp kort och gott en ny ren start. Detox handlar inte om att svälta sig. Istället ska du ge kroppen näringstät mat och undvika de dåliga vanor man har lagt till sig med i vardagen. Näringstät mat betyder att den innehåller mycket energi och näring i förhållande till den mängd du får i dig. Att dricka mycket vatten så att du kan driva ut de slaggprodukter som samlats i kroppen är också viktigt.

sparris

Dag 1-3
…………………

För att få en extra bra start rekommenderar vi att du under de tre första dagarna äter en ren grön kost med fokus på flytande föda. Att komma förbi dessa dagar är det svåraste, men ge inte upp: resultatet är väl värt det! Startar du med flytande föda i tre dagar så blir det också lättare att ta kontroll över din vikt.

Under de första dagarna ska du fokusera på följande livsmedel. De har en extra bra utrensande effekt och är rika på näringsämnen.

• Frukt- och grönsaker

• Rå mat, groddar och blad

• Fullkorn, baljväxter och frön

Dag 4-14
…………………

Efter de tre första dagarna kan du antingen fortsätta på samma vis, eller börja äta mer fast och tillagad föda. Behåll ändå de första dagarnas kost som din bas under hela programmet. Av denna kan du nämligen äta så mycket du vill – låt din hunger och mättnad styra dig!

Välj helst ekologisk och oprocessad mat som är fri från onödiga kemikalier. Mat som är odlad på marker som inte har konstgödslats eller besprutats med bekämpningsmedel. Äter du besprutad mat är risken nämligen stor att du får in samma gifter i kroppen.

Med ett komplement av kostillskott*, en receptbok och online coachning kommer jag hjälpa dig att genomföra en 14 dagars kur som renar kroppen och ger dig extra energi inför kroppen. En start på en sundare och hälsosammare livsstil helt enkelt!

Detoxprogrammets syfte är att verka utrensande enbart med hjälp av kosten som rekommenderas i programmet.

*Kosttillskott bör inte användas som ett alternativ till en varierad kost.

För dig som är intresserad att vara med i ”NY START”, maila mig: Jennifer@healthbywiktander.se, så skickar jag dig mer info.

Sov gott! Imorgon är det måndag. Ny vecka, nya möjligheter: