hängmatta

i alla fall ur träningsperspektiv. Långa dagar, behaglig temperatur och mer tid för fritidsaktiviteter borde gynna din träning och dina hälsosamma vanor. Eller tänker du kanske att du bara behöver vila och ta det lugnt, ladda batterierna och ligga i hängmattan med ett glas vin? Den typen av avkoppling och investering i dig själv är absolut inte att förringa. Tvärtom, det är du värd såhär i semestertider.

Men sommaren kan också vara en tid då du får tid till BÅDE avkoppling och mer fysisk aktivitet. Jag hör till den skaran som njuter desto mer av att slappa i solstolen med en bok efter ett träningspass.
Den här årstiden njuter jag av att träna utomhus i största möjligaste mån, både för att ta vara på dagsljuset och för att det just härligt att vistas utomhus, både för humöret, sömnen och det allmänna välbefinnandet.
Men visst drabbas jag också av latmasken ibland. Framför allt varma dagar då det lockar att ligga i bikini eller sippa på ett glas rosé i solnedgången. Precis som resten av ordet är PLANERING och min egna motivation nyckelordet för att bibehålla frekvent träning även under sommarperioden.
Mitt tips är därför att göra en planering för hur du ska träna under ledigheten. Planera vecka för vecka och välj den typ av träning om du mår bäst av och som ger dig mest energi. Då är sannolikheten större att den blir av än om du tvingar dig att ex. springa även om knän och höfter värker och du avskyr att löpträna.

Tips för en aktiv semester:

– När du reser bort: kolla vilka träningsmöjligheter som finns – gym på hotellet? Fina löprundor? Pool att simma i? Berg att vandra i….

– packa ned gummiband, reseyogamatta, joggingskor eller vad du vill ha med dig för att träna på resan (i min packade resväska ligger alla ovanstående träningsprylar redan nedpackade:))

– Träffa dina vänner under ex. en löprunda, cykeltur, simtur osv. Ett kul och aktivt sätt att umgås och du blir vältränad på köpet!

– Idag finns en mängd olika träningsklubbor som arrangerar triathlon, cykling, löpning etc. Att träna i grupp motiverar och inspirerar många. Kanske även dig?

– Utmana dina vänner och/eller familj på ett cirkelträningspass. Tabata-intervaller är ett hett tips (20 sek aktivitet och 10 sek vila) – se exempel på träningsupplägg på min Facebook-sida ”Healthbywiktander”

– Promenera eller jogga på stranden, spela strandtennis. Helt enkelt RÖR DIG!

– Yoga! För dig som är oerfaren kan jag rekommendera www.yogobe.com, där du hittar många bra yoga- och träningsdvd:er. Kontakta mig så kan jag ge dig 14 fria dagar att testa.

För egen del har cykling och simning blivit två av mina favoriter i sommar. Jag njuter av att uppleva sommarsverige från cykeln, känna dofterna och mjölksyran pumpa i musklerna. Dessutom är det social träning då jag hittat flera likasinnade vänner att träna med.
Att simma (crawl) har visat sig vara svårare och mer komplext än vad jag anat. Gårdagens simlektion med min vän Jennie Norblad har gett mig en massa tekniktips som jag kommer fila på i sommar. Men skam den som ger sig! Jag planerar många timmar i poolen i sommar…

IMG_7009

Sist men inte minst fundera på VARFÖR du ska träna och ta hand om dig? Är det för att vara snygg i badbyxor eller bikini eller helt enkelt att må bra och ha så mycket energi som möjligt?
NÄR ska du träna? På morgonen eller på kvällen eller kanske innan lunch. Min egna favorit är morgonträning. Det ger mig energi för resten av dagen och jag har gott om tid över för familjen (när de väl vaknat:)) HUR ska du träna? Det är här planeringen kommer in i bilden… (se texten ovan)

Lycka till med träningen och kom ihåg att 15 min om dagen är bättre än ingenting alls!

IMG_7086

Varma hälsningar
Jennifer