Det borde vi alla ta någon gång ibland – en paus! Stanna upp och reflektera vad som egentligen är viktigt i livet. Är det magrutorna på magen, en minut snabbare på milen eller att köpa den där svindyra och skitsnygga väskan som du länge suktat efter eller att få det där jobbet som ger dig en fetare månadslön och bekräftelse? Gör det dig lyckligare? Kanske för stunden. Men redan imorgon är det mest troligt ett nytt mål som hägrar.
Att ha mål är fantastisk på många sätt. Det har jag alltid, mer eller mindre. Men på den senaste tiden har mina mål förändrats. Mitt mål kust nu är att ta vara på tiden på ett annat sätt. Jag är trött på att jaga framgång och bekräftelse. Trött på att sätta upp höga träningsmål. Helt enkelt trött på att hela tiden jaga såväl framgång som att ställa krav på mina prestationer.
Jag är säker på att det är många som känner igen sig i den där känslan av otillräcklighet. När tiden liksom inte räcker till. När det dåliga samvetet gnager i hjärtat när det blivit ännu en sen kväll på jobbet fastän det enda du egentligen vill är att vara hemma med familjen.

specialsvr-51713f733945d

Den sista tiden har jag prioriterat att lägga lite mer tid på mina studier och ägna mer tid hemma, jobbat lite mindre och försökt att varva ned och inte hetsa från projekt till projekt. Jag ska inte påstå att det var lätt ,jag som är som en duracellkanin, ständigt med nya idéer och planer framåt.Det är ju så kul att jobba! Men min insikt är att det blev lite för mycket av det goda, lite för många projekt, lite för mycket jobb helt enkelt.
Att arbeta med det som även är ett stort intresse – träning och hälsa, är lika roligt som utmanande. Allting är ju roligt i det jag gör i mitt arbete. Att välja bort ett uppdrag, en utbildning eller ett samarbete är inte det lättaste. Det kan jag skriva under på!

Som tur är kroppen en fantastisk konstruktion. Den säger till när det blir för mycket av antingen det onda eller det goda. I mitt fall det goda, d v s ett roligt och stimulerande jobb. Först som platschef för 3 gym med ett helt gäng fantastiska medarbetare och senare som egenföretagare med roliga uppdrag och utveckland projekt. Det började med sömnen… Långa nätter där jag låg klarvaken med tankarna snurrandes som en karusell i huvudet. Ett ständigt planerande av veckans agenda, tusen idéer och ältande av småsaker. Typiska tecken på att hjärnan går på högvarv.
Lite senare kom känslan av att ingenting är kul längre. Och jag som ÄLSKAR det jag jobbar med egentligen, och är tacksam och glad över förmånen att få arbeta med mitt intresse för att få andra människor att må bra. Plötsligt var varje liten arbetsuppgift som ett berg att bestiga.
Sedan kom värken i lederna, muskelvärken, klådan i hårbotten och en bedövande trötthet. Inte ens nu förstod jag signalerna som kroppen sände ut ”VARVA NED” ”NU!!!!!”.

vaar-1

Men så kom en dag, en del sammanträffanden senare och en djupare insikt om att det är dags att slå av på takten. Eller, jag ljuger om jag säger att insikten plötsligt infann sig. Det tog mer än en månad att riktigt inse, att aktivt försöka ta det lugnare, att våga tacka nej till uppdrag och att unna mig själv att bara vara. Ensamheten blev min bästa vän. Långa promenader min medicin och samvaron med goda vänner som ger mig energi, vänner som jag tidigare försakat när jag nästan jobbat tills jag stupat.

Skomakarens barn går med trasiga skor! Egentligen är det ironiskt att jag som yogar och arbetar med det professionellt, coachar mina PT-klienter att leva balanserat och träna och äta hälsosamt inte själv lyckats leva så balanserat som jag förespråkar. Men vi är alla bara människor och ofta måste vi skaffa oss de erfarenheter som sedan hjälper oss till självutveckling och till en förändring som ger en större livsglädje, en bättre hälsa, både fysiskt och psykiskt. Den resan har jag påbörjat, mycket tack vare yogan, där jag får möjlighet att reflektera på ett helt annat sätt än när jag tidigare rusat fram genom livet, i jakt på nästa mål….

Jag vill gärna dela med mig av mina tips för att må bättre efter att ha varit utmattad och stressad:

– ta en paus från sociala medier

– ta långa promenader

– träna och välj bara den träning du verkligen mår bra av, utan krav på prestation och resultat

– omge dig med människor som ger dig energi och gör dig glad

– Yoga och/eller meditera

– ta pauser i vardagen. Lägg dig på rygg och ta ett par djupa andetag

– våga säga nej och lägg in luckor i din agenda

– unna dig själv lite lyx i vardagen. Ex massage, sovmorgon och ”långfrukost” mitt i veckan, en spa-behandling, en långpromenad med en vän, en hotellfrukost…

– ät mat som du mår bra av

– stäng av datorn och lägg undan mobilen minst en timme innan du går och lägger dig.

– tillåt dig att göra INGENTING utan att känna dåligt samvete

– Acceptera att det får ta tid att varva ned, att det inte händer över en natt.

”If it´s to be, it´s up to me!” Den devisen har följt mig i många, många år. Att jag själv bär ansvar för mina val, prioriteringar och att må bra, för att på bästa sätt kunna ge vidare till min omgivning. If it´s it to be, it´s up to me!

Ha en skön lördag!

Varma hälsningar
/Jennifer