Hur ofta tänker du eller säger det? Jag hinner inte träna! Jag hinner inte laga mat! Att hitta rutiner för kontinuerlig träning och en hälsosam kosthållning kan vara en utmaning när vardagen är fylld med arbete, läxor, studier, städning och allt det där andra som hör vardagen till. Många av mina klienter har just det problemet att de inte tycker de hinner träna eller laga bra mat. Utan planering är risken större att det träningen uteblir eller att det i brist på lagad mat slinker ned en tallrik youghurt och ett par smörgåsar till middag.
Kanske är det så att omsorgen om dig själv inte är det du prioriterar högst? Det är aldrig för sent att tänka om! Med en aktivare livsstil och med mat som gör dig pigg och glad blir vardagen både enklare och roligare.

Din kropp är gjord för rörelse och vill ha mat som ger energi.

clean food

Här kommer därför några tips på hur du kan skapa lite hälsosammare rutiner i din vardag:

– Gör en matsedel för veckan och planera dina inköp därefter (gör inköpslista)

– Fyll upp skafferiet och frysen med basvaror (livsmedel med långsamma kolhydrater, nyttiga fetter, frysta grönsaker och bär etc)

– Laga dubbla satser och spara rester för kommande dagar i veckan

– Gör mera soppor. Perfekt att förbereda och förvara i kyl eller frys. Soppor kan varieras i det oändliga. Fyll soppan med grönsaker och komplettera med en proteinkälla

– Använd söndagarna till att förbereda maten inför veckan

timthumb

– På söndagen – gör en träningsplanering för veckan som kommer – planera in möte med dig själv eller med en träningskompis

– Packa väskan med träningskläder inför kommande dag

– Lägg en väska med träningskläder i bilen eller på jobbet, så att du alltid har dem nära till hands när tillfälle ges

– Istället för en fika – planera in en promenad med en kompis eller kollega

– Ha ”gående möten” istället för sittande möten

– Stå upp och jobba minst 50 % av din arbetsdag

– Testa nya träningsformer. Kanske du hittar en ny passion. Ju roliga träningen är desto större chans att den blir av

– Ta vara på dagsljuset. Promenera eller spring på lunchen. Cykla till jobbet eller hoppa av en station tidigare om du åker kommunalt

Njut av våren och ta vara av varje tillfälle till frisk luft, dagsljus och att dagarna blir längre och ljusare.

Keep it simple! Även små förändringar i din vardag ger resultat på din hälsa. Och du, det är aldrig för sent att förändra dina rutiner. Misslyckas du ibland – ta nya tag och blicka framåt.

Varma hälsningar
/Jennifer