Vad är det som gör att det är så vanligt att känna ett motstånd till träning? Är människan i grunden lat? Eller är det helt enkelt bara så enkelt att avstå, och välja soffan eller Facebook som förströelse, istället för att ge kroppen den är skapt för – RÖRELSE och AKTIVITET.

IMG_6305 (2)

För dig som ofta tänker ”jag borde börja träna” eller ”nästa vecka, nästa månad eller efter nyår, då ska jag ta itu med min träning”. Kanske kan detta lättare motivera dig att äntligen komma igång med frekvent och långsiktig träning.

VÄNTA INTE. GÖR DET BARA!

– Leta upp en bra träningsanläggning (FRISK Sport och Fitness, Linköping:))
– Prata gärna med dem vad de har att erbjuda i gruppträning, gärna med vikter som motstånd.
– En bra PT som peppar är helt avgörande för att få igång systemet, så hitta någon som passar din person. Om du lägger in olika typ av pass med styrka och kondition som grundtema så tar det inte mer än 8-10 veckor att förändra ditt liv, såväl fysiskt som mentalt. Du kommer med största säkerhet se möjligheter till arbete och framgång, se det positiva i din tillvaro, mer lycka helt enkelt!

Det här händer när du tränar:
När musklerna får arbeta så utvinns mer energi vilket kräver mer syre. Hjärtat får jobba och detta skapar balans.
Musklernas energiverk, mitokondrier förnyas vid träning så att vi håller oss unga och fräscha, vilket motverkar svåra sjukdomar som cancer. Därför är styrketräning den överlägset bästa när det gäller att hålla sig ung i kropp och knopp.

Lungorna får arbeta hårt för att förse kroppen med tillräckligt syre och blir därmed starkare och mer vitala.

Hjärtat som nu får arbeta hårt för att förse kroppen med tillräcklig mängd syre kommer att i viloläge göra av med mindre antal slag och därmed sparas under större delen av dygnet.

Träningen gör att kroppen skapar fler blodkärl som ska förse kroppen med syre, vilket resulterar i att blodtrycket sänks. Mer syre till varje cell skapar större fokus. Träningen i sig har visat sig ge nya celler i hjärnan, vilket sammantaget ger bättre minne och inlärning.
Hela denna process ökar produktionen av endorfin, dopamin, serotonin och gaba. Dessa har en betydande roll i belöningssystemet och i din mentala balans och är därmed det bästa sättet att motverka depression. Här är ju också magen och dess balans en påverkande faktor (mer om det i kommande blogginlägg)

Vad ska du göra?

-Satsa 3 månader på dig själv med gruppträning eller anlita en personlig tränare.

– Kör 3 – 4 pass i veckan blandat med styrka och kondition, med den egna kroppsvikten som belastning eller med lättare vikter.

– Föredrar du att träna själv, och inte tillsammans med andra under gruppträningspass, kör du enligt samma princip, 3 – 4 pass per vecka, enligt 45 minutersprincipen.

– Snabba promenader (powerwalks) ca 20 minuter + gå uppför en backe och kör maxfart upp och ner 10 ggr. Därefter kör du 5 övningar, ex. Utfall, knäböj, armhävningar, plankan, sit up. Kör dessa 3 gånger 12 repetitioner.

Till sist, lägg under dessa månader lite extra fokus på din kosthållning. En duktig PT kan ge dig mer kunskap om hur du på bästa sätt förändrar din kost för bästa resultat. Inga dieter utan näringstät mat i lagom mängd.

Kom ihåg att träning, vila, kost och ett positivt tänkande går hand i hand när det gäller hälsa!

Hoppas att vi ses i träningslokalen!