Semestertider är träningstider. Eller? Lediga dagar utan jobbmail, fotbollskjutsningar, möten, konferenser och allt det där som hör arbetsvardagen till. Plötsligt har du en massa tid att disponera till dig själv, till träning. Men är det egentligen så enkelt att få till träningen på semestern? Kommer motivationen att träna till dig bara för att du är ledig och har tid över? Tyvärr är det inte så självklart som det skulle kunna vara. Har du inte en rutin sedan tidigare att få in träning i din vardag är det kanske inte alltid självklart att träningen blir av även om du är ledig.

frivändning
När jag för en tid sedan skulle åka till USA tänkte jag att det här blir nog en 2 veckors viloperiod från träningen. Eftersom resan skulle vara spontan, inte så planerad och strukturerad visste jag ju inte säkert vilka ställen vi skulle besöka och hur vi skulle bo. Den här resan blev ironiskt nog en av mest aktiva. Jag lyckades få till träning varje dag och lämnade USA med träningsvärk från topp till tå:)). Det fick mig att fundera över att många av mina klienter ofta faller bort från sina träningsrutiner när de är på resande fot eller är på tjänsteresa.

Här kommer därför några av mina träningstips när du reser:

– Packa ned träningskläder, gummiband och ev. TRX-band i resväskan

– Planera hur mycket du ska träna under semestern. All aktivitet är bättre än ingen alls. Det är inte kvantiteten eller tidslängden som räknas utan kvaliteten på träningen.

– Välj hotell med gym

– Snöra på dig löparskorna och se ditt nya resmål när du springer. Jag brukar gå upp innan familjen vaknar, ta på mig löparskorna och löpandes kolla var närmsta frukostställe, närmsta strand, bästa butikerna osv. finns.

– träna på hotellrummet. Keep it simple! Välj ett antal övningar (4 – 5 st) som du kör ex 10 reps x 5 set. Här går det att variera i det oändliga. Kolla på nätet på övningsförslag, läs träningstidningar för inspiration eller kontakta mig på Jennifer@healthbywiktander.se för tips och personlig träning:))

– Träna med familjen. Starta dagen i gymmet eller spring tillsammans. Jag lovar att frukosten smakar så mycket bättre efter träningen.

– Promenera! Jag älskar att se nya städer genom att promenera (dock är min familj inte lika entusiastiska så här gäller det att använda ”lagomprincipen”….

– Till sist – besök träningsanläggningar och studios när du reser. Under förra årets resa till USA lyckades jag hitta två riktigt bra yoga-studios i Del Mar, Venice Beach och i San Fransisco, upplevelser som jag kommer minnas för resten av livet. Annorlunda, inspirerande!

yoga - usa

Och du, glöm inte det viktigaste av allt, BALANSEN! För visst är det okej att bara vila och lata sig på semestern, så länge du mår bra av det vill säga.

Med vänlig hälsning
Jennifer

jennifer@healthbywiktander.se

Tel: 0730-694193