”Those who think they have no time for healthy eating, vill sooner or later have to find time for illness”/Edward Stanley

Det är första måndagen efter semestern. Efter veckor av god mat och för mycket vin, lata dagar och alldeles för lite träning känner du dig motiverad att äntligen ta dig till gymmet eller till motionsspåret. Eller motiverad förresten..Du känner dig tvingadatt ta itu med din lathet och brist på kondition och att jobba bort, det du upplever är en muffinsmage. De där jeansen som du brukar ha på jobbet går plötsligt inte att knäppa….Känner du igen dig? Samma känsla brukar uppstå efter julledigheten och allt frosseri av julmat och julgodis. Hur kommer det sig att gymmen säljer som mest medlemskap i augusti, september och januari? Jo, för att det oftast så primitiva vi människor är. Vi är i grunden lata. Våra kroppar är sedan urminnes tider konstruerade att vila oss i form för att orka jaga rätt på mat…

Mitt arbete med att hjälpa, motivera och inspirera mina klienter till träning och en sundare kosthållning handlar just om detta. Att träningen och att äta bra mat ska vara en del av din livsstil och inte bara ett projekt efter semestern. Jag brukar använda uttrycket ”upp som en sol och ned som en pannkaka” för att förklara hur det blir om du efter att inte har ägnat en tanke åt träning plötsligt ska motivera dig själv att träna minst 5 dagar i veckan. Risken att du misslyckas med att förändra dina rutiner till det bättre är överhängande om du siktar för högt. Börja istället med att sätta ett realistiskt mål, som ex att du ska träna varannan dag eller börja gå till jobbet istället för att ta bilen.

clean eating

Jag anser att 75% av ditt träningsresultat handlar om vad du stoppar i dig. Att planera din kosthållning är minst lika viktigt som att planera ditt nästa träningspass. Det är just här jag upplever att många (ibland även undertecknad…) misslyckas. Det krävs en del planering för att du inte ska slarva med din kosthållning eller att du byter ut den lagade kvällsmaten mot smörgåsar och flingor. Mat är ju mer än bara det du stoppar i dig för att bli mätt. Det kan vara en tröst, något som lugnar dig när du är stressad, när du är ledsen… Jag tror det är just därför det är så lätt att föresatsen att äta ”bra” mat i lagom mängder och att tugga länge så lätt rubbas. De där dagarna när du stressat som en galning, är arg, barnen krånglar eller du är så trött att du bara vill lägga dig raklång på golvet… Är det de dagarna du är som mest sugen på att göra ett långkok på ekologiska rotfrukter eller göra din egen nyttiga granola till frukosten? Förmodligen inte! Jag är den första att skriva under att mitt humör och mitt känslotillstånd styr vad jag och hur jag äter och vilka val jag gör. Det är här MATLÅDORNA kommer in…. Min lösning på en stressig vardag är att FÖRBEREDA OCH PLANERA. Söndagar brukar vara min stora matlagningsdag. Då gör jag matlådor till både mig och hungriga fotbollskillar (de är som avfallskvarnar! Det finns liksom ingen botten….:)) Gör grytor och storkok, steker kycklingfiléer och lax som jag lätt kan fixa en sallad till… Det har blivit mitt sätt att alltid kunna erbjuda lagat mat och slippa fylla magen med smörgåsar och yougurt när orken och inspirationen till att laga mat tryter.

Det samma gäller mellanmålet. Ska du gå och träna på kvällen eller kanske innan lunch? Se till att planera även ditt mellan mål. Fyll kylen på jobbet med fröknäcken, nötter, frukt, avokado, ägg eller andra nyttiga livsmedel. Är du för hungrig innan träningen kommer du med all säkerhet ha svårare att motivera dig till träning eller orka mindre.

matbilder

Jag är ingen förespråkare av dieter. Jag tror på att äta lagom, äta näringstät och sund mat i största möjligaste mån. Helt enkelt äta det jag mår bra av. Varför ska jag äta spagetti eller vitt bröd om min mage alltid svullnar upp när jag ätit det? Välj mat du vet att din kropp fungerar bra av.

Att tänka 80% hälsosamt och 20% ohälsosamt är en bra tumregel
Låt maten vara din medicin och medicinen vara din mat
Hälsa är en livsstil, en ”quick fix” fungerar bara för stunden.
Bra mat + goda tankar + friskt syre + rent vatten + skön vila = starkt immunförsvar.
Hälsa byggs inifrån och ut och utifrån och in!

”To eat i a necessity, but to eat intelligent is an art” / Le Rochenfoucauld

Med vänlig hälsning
Jennifer

jennifer@healthbywiktander.se

Tel: 0730-694193