Nästan dagligen möter jag i mitt arbete, eller på fritiden människor som säger att de inte hinner träna, hinner inte ta hand om sig själva. Att de arbetar för mycket och ägnar för lite tid till fysisk aktivitet.
Det får mig att tänka på ett uttryck – ”om du inte tar hand om kroppen, var ska du då bo?”

Varför är det så att vi så ofta prioriterar bort att ta hand om oss själva, till förmån för att arbete, barnens aktiviteter, hushållsarbete och timmar stirrandes i mobilen, TV eller på datorn? Kan det vara så enkelt att människan ur evolutionsperspektiv i grunden är lat? Att urtidsmänniskan skulle spara sin energi så mycket som möjligt för att orka jaga mat och orka springa när vi hen blev utsatt för fara, och att nutidens hjärnor fortfarande är inställda på att vila så mycket som möjligt. Nja, det tror jag snarast är ett svepskäl för en lat karaktär som hellre stannar i soffan är knyter på sig löparskorna.. Min teori är snarare att vi rycks med av alla intryck som våra hjärnor bombarderas av dagligen. Tusentals intryck som uppdateringar på Facebook, reklam, information, och åter information… Vi kanske är alldeles för upptagna med att läsa om hur våra vänner på sociala medier tränar, vilka idrottsliga framgångar de skördar eller vilket mellanmål som är bäst att äta. Är det så att vi får så många intryck att våra hjärnor helt enkelt inte orkar ta itu med det som vi egentligen mår bäst av, d v s att röra på oss, ge oss ut i naturen, svettas, vila, ägna tid till kvalitativ matlagning utan att falla i fällan att leva på halvfabrikat och smörgåsar?

busy-mom-2-300x252

Jag har en egen fundering varför det är så många i min omgivning som inte lyckas hålla liv i träningen och skapa rutiner för att ta hand om kroppen (och då även sinnet för all del!), inte bara under en period utan långsiktig. Jag har en uppfattning att många, jag säger inte alla, tänker mer på VAD de ska träna snarare än HUR och NÄR.
Att uppnå ett träningsmål, som att springa Blodomloppet eller Lidingöloppet prioriteras framför tanken och planeringen på NÄR och hur du ska träna för att uppnå ditt mål.
Visst är det fantastiskt att ha ett mål med sin träning, det förespråkar jag verkligen. Men om du upprepade gånger misslyckas med att genomföra kontinuerlig träning, vecka för vecka under en längre period kanske det är dags att tänka om.
Att ha ett träningsprogram att följa är såklart toppen, men lika viktigt tycker jag det är att avsätta tid, planera in tid med dig själv. Även om jag jobbar heltid med träning och hälsa innebär det inte att jag har obegränsat med tid att träna i gymmet, springa, yoga och allt det där andra som jag gör för att kroppen och sinnet ska må bra.
För utan min planering, att boka in träningstid i agendan, faller gärna träningspassen mellan stolarna, till förmån för matlagning, läxläsning, studier, städning och allt det där andra som hör vardagen till.

Att skapa rutiner som upprepas och blir till vanor, hälsosamma vanor anser jag viktigare än vilken träning du väljer att genomföra. För hur blir det om du bestämt dig, eller rättare sagt det träningsprogram du bestämt dig för att följa säger att du ska träna 1 timma per dag 4 – 5 dagar per vecka om du redan har en full agenda. Då skapar träningen kanske mer stress än glädje.
Jag hjälper gärna mina PT-klienter att tänka ur en annan synvinkel, d v s att lägga in kortare pass, mer frekvent och hellre 4 kortare pass/vecka än två långa.

Såhär gör jag för att planera min träningsvecka. Kanske kan det funka även för dig?

– Kolla din agenda och avgör när du skulle kunna lägga in träning. Kanske innan jobbet, på lunchen, när barnen tränar, framför TV-n….?

– Tänk hellre fler korta träningspass än färre långa.

– Träna med kvalitet. Det är vilken träning som avgör om du får bra träningsresultat inte tiden du utför den

– Sätt upp rimliga mål som gör din träning lustfylld. Om du har en pressad arbetsvardag och en fullspäckad fritid kanske inte ett högt träningsmål som ställer krav på din prestation är det bästa för dig just nu.
Var snäll mot dig själv och välj träning du mår bra av. Är du stressad och slutkörd är säkert en lång promenad eller kanske ett lugnare styrketräningspass det kroppen och sinnet mår bäst av, snarare än tuffa intervaller bara för att det står på din träningsplanering. Lyssna på kroppens och ge den det den bäst behöver för dagen

– Variera din träning – ta hjälp av en PT som kan hjälpa dig att lägga upp en träningsplanering som passar dig både fysiskt och tidsmässigt