Shavasana

I västvärlden och den vardag vi lever i är fysisk träning förknippat med att springa snabbt, lyfta tungt och göra många repetitioner. Framgång mäts ofta i maximal prestation på kortas tid. Att utmana sin kropp med denna typ av träning kan bygga oss starkare, men bara om vi även ger kroppen möjlighet till återhämtning, annars kommer den på sikta att slitas ut.

Har du haft en stressig dag på jobbet och känner dig uppe i varv så är det kanske inte alltid en mest intensiva och mest krävande träning som är rätt för dig. Allt handlar om balans. Många av oss som har en alltför stillasittande vardag behöver absolut röra på oss, men vi kan tänka på att skapa balans i träningen. Har du utmanat dig ordentligt – ge dig då också tid att slappna av helt. Många är prestationsstyrda och har svårt att slappna av, därför behöver vi träna på det.

Vårt nervsystem består av olika delar – det somatiska och det autonoma. Det somatiska är viljestyrt. Exempelvis när du ska lyfta upp fjärrkontrollen från soffbordet, då hjälper dig det somatiska nervsystemet att lyfta handen. Den autonoma delen sköter alla automatiska funktioner som hjärtslag, tarmrörelser, matsmältning etc och har i sin tur två lägen. Det sympatiska och parasympatiska.

I det sympatiska läget är du i total stress. Fly eller fäkta! Adrenalinhalten i kroppen är på topp, pulsen är hög, andningen snabb och hela ditt väsen är inställd på att övervinna en akut fara.

I det parasympatiska läget råder istället lugn och ro. Här får uppbyggande och utrensande funktioner utrymme och alla dina inre organ får energi att utföra sina uppgifter. Att smälta mat är t ex inte en prioriterad funktion nr du utsätts för akut fara, men i det långa loppet är det livsnödvändigt att ta upp näring på ett bra sätt.

Ursprungligen tillbringade människan den största delen av tiden i parasympatikum med korta stunder i det sympatiska läget, vid ex jakt eller då en fara hotade. I modern tid är det dessvärre så att många av oss lever i långvarig stress, ständigt uppkopplade och brist på vila och återhämtning. Därmed befinner vi oss ofta i sympatikum vilket i längden sliter hårt på kropp och sinne. Därför behöver vi träna oss på att komma ned i varv, minska stressnivån. Att träna yoga och meditation är ett sätt.

När du praktiserar yoga påverkar duiåväl din kropp som ditt sinne. Påverkan sker i både muskler, bindväv, skelett, organ, nervsystem och på hormonnivå. De positioner (asanas) du utför på din matta sätter igång en hel del processer i din kropp, som inte på något sätt endast kan kopplas samman med att ex sträcka ut baksidan av låret. Samma position påverkar även din tarmfunktion, stimulerar viss hormonutsöndring och kanske känner du dig t o m irriterad:)) Under en yogaklass gör du många olika asanas (positioner/rörelser) i kombination med en medveten andning vilket ytterligare påverkar en hel del processer i kroppen. Den avslutande vilan är därför viktig, kanske t o m viktigast, eftersom den balanserar kroppens alla system och integrerar effekten av dina övningar så att du efter en klass känner dig lugn, harmonisk och avslappnad.

Även om du inte yogar, utan istället gillar att springa intervaller, gå långpromenader, styrketräna eller träna CrossFit är vilan viktig. Så unna dig en stunds avkoppling för att hitta balans mellan aktivitet och återhämtning.

Ett bra sätt att öva dig i att vila är att lägga dig ned på rygg och lyssna till dina andetag och ”scanna” igenom varje kroppsdel, del för del, nedifrån och upp genom att flytta din uppmärksamhet ned till fötterna och sedan långsamt vidare i kroppen, hela vägen upp till huvudet. Känn varje kroppsdel och försök att behålla din närvaro hela tiden. När du är klar ligger/eller sitter du bara stilla en stund och bara låter allt vara. Ta några djupa andetag och lämna sedan positionen varsamt.

Sov gott och glöm inte den viktiga vilan. Det är under den som kroppen återhämtar sig.